HUMAN DESIGN IN HET ONDERWIJS

Human Design kan veel betekenen voor het welzijn van ouder en kind. Door het gedifferentieerde karakter van het systeem is het goed toepasbaar op verschillende vlakken, dus ook in het onderwijs. Het systeem laat zien waar (potentiële) talenten en uitdagingen liggen. Je krijgt een indruk van persoonlijkheid, wilskracht, ambitie, emotionele gevoeligheid, cognitief ontwerp, creativiteit, logica, motivatie en werklust.

Een kind zelf hoeft zijn eigen design niet te kennen, het belangrijkst is dat de opvoeder bewust wordt van de manier waarop het kijkt en conditioneert, zodat een kind de natuurlijke ruimte krijgt om zich te ontwikkelen. In eerste instantie is het de leerkracht of ouder die Human Design voor zichzelf kan gaan toepassen, om te begrijpen hoe hij de wereld in zich opneemt en wat hij vervolgens uitzendt (communiceert).

 

Begrijpen hoe je denkt, wat je voelt en wat je doet 

Daarnaast is het een prachtig instrument om de dynamiek in de klas of het gezin te analyseren. Human Design is namelijk een hele mooie observatietool. Dat vraagt van ons om eerst goed naar de kinderen te kijken en daarna het design erbij te pakken. Niet andersom, want zo ontstaan snel weer nieuwe conditioneringen. Binnen Human Design zijn allerlei hokjes en interpretaties die als je niet oppast leiden tot labels. Doordat je blauwdruk uit meerdere aspecten bestaat en Human design een synthese is, gaat het vooral om de eigen unieke ervaring, die bewust wordt gemaakt. Het is een holistisch systeem en door goed te observeren, krijgen de verschillende aspecten steeds meer duiding.

Samen of juist alleen

Je kunt naar allerlei thema's kijken die van belang zijn in een schoolse of werkomgeving. Er zijn kinderen die liever alleen werken, terwijl anderen floreren in groepjes. Sommige kinderen zijn ontworpen om initiatief te nemen, anderen juist om de groep te ondersteunen. Er zijn kinderen die meer tijd nodig hebben voor ze weten wat ze moeten doen, maar ook kinderen met extreem veel fysieke energie en degenen die de sfeer kunnen aanvoelen. Door slim gebruik te maken van de designs, kun je anticiperen op probleemgedrag en sommige kinderen iets meer en andere iets minder uitdagen. Afhankelijk van waar op dat moment behoefte aan is.

 

Differentiatie

Misschien heb je al eens een Human Designkaart gezien en werd je overweldigd door de complexiteit van het geheel. Er is inderdaad veel differentiatie mogelijk, maar de belangrijkste aspecten zijn eenvoudig te leren. De basis van dit systeem, om eenvoudig toe te passen in je eigen leven, gezin of klas is in een dag te leren. Vanaf de leeftijd dat kinderen bewust aan de slag gaan met identiteitsontwikkeling, zou Human Design een onderdeel kunnen zijn van het lesprogramma, bijvoorbeeld op basis van de negen thema’s van de verschillende centra. Een belangrijk aspect is het voelen. Kinderen en jongeren in contact brengen met hun innerlijke wereld. Daarvoor zou school aura-experimenten kunnen doen, en om te leren werken met energie is Aikido een mooie methode. Zo leren ze de verschillen en overeenkomsten ervaren in plaats van erover te praten. Met schrijfopdrachten leren ze reflecteren op zichzelf. 

Tool voor bewustwording

Ik benadruk het wel vaker: Human Design is geen beschrijving van wie je kind is tot in detail, maar het is slechts een deel van het verhaal. In essentie is het een tool voor bewustwording. Naast de blauwdruk is er ruimte voor leren, voor de ervaring. Het is een landkaart van de mechanics, geen routebeschrijving. Het gaat er niet om dat je kinderen een handleiding geeft voor correct leven. Om te leren zullen ze juíst weleens uit hun comfortzone moeten stappen! Het leven is een experiment: de natuur is waar je op kunt vertrouwen en de openheid is waar je naar school gaat.

Identiteitsvorming

Jongeren tussen de 12 en 25 jaar zitten in de zogeheten ‘formatieve jaren’ en vormen zich een identiteit. Het is heel normaal dat zij op zoek gaan naar hun eigen plek in de wereld en aan het experimenteren zijn met verschillende ideeën, waarden en overtuigingen. Al deze ervaringen vormen de basis voor de waarden die het leven betekenis geven. Alleen daarom al zou er op school meer aandacht mogen zijn voor zelfkennis en identiteitsvorming. En niet alleen de geconditioneerde vorming, maar vooral ook de eigen natuur, de blauwdruk. Waar het kind altijd op kan vertrouwen, wie het is zonder alle maskers. Vandaag de dag zoeken veel jongeren naar zichzelf op basis van gender, afkomst, ideologie, opleiding, cultuur en opvoeding, maar in hoeverre is dat een geconditioneerde zoektocht?

 

Hokjes en labels?

Het lijkt wel of voor alles dat afwijkt weer een nieuw hokje wordt gecreëerd. Bovendien heerst er een cultuur waarin je bijna gedwongen wordt hetzelfde te denken als de rest en is er weinig ruimte voor tegengeluid.  Waarom kijken we niet wat breder, universeler? In de basis zijn we allemaal mensen, hebben we dezelfde biologie, zij het allemaal met een unieke blauwdruk. Je bent dus niet bijzónder, je bent uniek. Dat is wat Human Design je geeft, een unieke identiteit. Daarnaast is er de universele definitie van wat het betekent om mens te zijn. Een gemeenschappelijke toekomst op basis van menselijkheid. Afkomst, genderidentiteit en ideologieën doen er dan niet meer zo toe. 

 

Het kan anders

Pestproblematiek op scholen, ongelukkige en onbegrepen kinderen zijn onderwerpen waar ik op ‘aanga’ en de krachtigste drijfveren voor dit boek. Ik geloof dat ieder kind unieke talenten heeft en een oneindig creatief potentieel. Onderwijs zou gericht moeten zijn op de ontwikkeling daarvan en niet, zoals nu het geval is, als instituut dat kinderen met elkaar vergelijkt in een competitief systeem. Vroeger richtte ik me op problemen vanuit de overtuiging de wereld te moeten veranderen, maar door schade en schande leerde ik dat ik beter bij mezelf kon beginnen. Zo ontdekte ik vele lagen in mezelf en ook mijn schaduwen. Nu ben ik op een punt gekomen waar ik innerlijke vrede ervaar en heb ik alles kunnen schrijven wat ik op school had willen leren.

Iedereen is uniek en heeft iets te brengen. Human Design kan ons helpen om jongeren bewust te laten worden van de innerlijke wijsheid en deze leren vertrouwen. 

HUMAN DESIGN TOEGEPAST OP SCHOOL

 

Uitgangspunten:

  • Iedereen is uniek
  • Je bent niet je design
  • Eigen ervaring staat centraal (niet de interpretatie)

 

Differentiëren

Kinderen zijn allemaal uniek, zowel qua natuur als opvoeding.

 

Zelfsturend leren

Vertrouwen op eigen innerlijke motivatie en het innerlijk weten stimuleren.

Levenskracht en talenten leren kennen op speelse wijze.

Bewustzijn van de belemmerende overtuigingen.

Sommige kinderen hebben het nodig dat iets aangeboden wordt, anderen bewegen vanuit zichzelf. In het design zijn hier aanwijzingen voor te vinden. 

Verbinden met

Jezelf, de ander en de kosmos. Natuureducatie. Samenwerken. Leren van elkaar, aantrekking verschillende designs en profielen. Sommige kinderen werken liefst alleen, ruimte geven voor eigen keus. Wie functioneert goed in één op één situaties? Wie in de groep? Groepsdynamiek en ieders rol observeren. Emotioneel bewustzijn ontwikkelen door middel van zelfreflectie. Voelen, communiceren en reflecteren. Onderscheid maken tussen gevoel, perceptie en oordeel. Bewustworden van emotionele golven. De emotioneel gedefinieerde kinderen helpen afgestemd te raken met hun innerlijke onrust en twijfel. 

 

Cognitief ontwerp

Strategisch of receptief, gefocust of breed aanbod. Welke leerstijlen passen bij het kind?

 

Observatietool

Kinderen observeren op basis van gedefinieerde centra en interactie met elkaar. Wie heeft er altijd veel doe-energie? Welke kinderen lijken onzeker? Waar mag aandacht komen in de ontwikkeling van het kind? (check de open centra). Werken aan de twee basisangsten: Ik hoor er niet bij en ik ben niet goed genoeg.

Waar een kind een centrum heeft gedefinieerd zal het zichzelf kleiner maken.

Waar een kind een centrum open of ongedefinieerd heeft, zal het ofwel onzichtbaar zijn of zichzelf vergroten/versterken.

Kennismakingsdag? 

Neem contact op. Voor docenten is het interessant om eens een hele dag bezig te zijn met Human Design en het via de negen centers te integreren. Dit doe ik bij voorkeur samen met een of twee collega professionals! Offerte op maat.

Ridderkind -ceremonie 2014